
Peter W. Morrill, Idaho Public Television 
(208) 373-7220     idptv@idahoptv.org 

 

-On June 9, 2005, U.S. House appropriators proposed more than $220 million in crip-
pling funding cuts for public broadcasting in the new fiscal year. Proposed funding cuts 
as severe as these – representing 45% of federal financial support – are nothing less 
than a direct attack on the future of public television and radio. The proposed cuts con-
stitute at least malicious wounding, if not the outright attempted murder of public 
broadcasting in America. 
 
The Proposed Cuts 
 
• Proposed Rescission of FY 2006 Community Service Grant (CSG) Funds: The most 

draconian cut proposed by House appropriators is the rescission of $100 million – or 
25% – of the appropriation already made in 2004 to the Corporation for Public 
Broadcasting for FY 2006. 

  
• Proposed Elimination of the Ready To Learn Program: In perhaps its most punitive 

move, House appropriators proposed eliminating all funding for Ready To Learn, a 
successful educational program that serves tens of millions of American kids. Ready 
To Learn consistently receives strong bipartisan support – even the budget submit-
ted by the Bush Administration recommended funding it at $23 million. 

 
• Even Deeper Funding Cuts Proposed: House appropriators continued their attack by 

proposing no new funding for mandated and associated digital infrastructure and 
station interconnection programs, which combined received $79 million last year. 

 
• PTFP Under Attack: House appropriators proposed eliminating the Public Telecom-

munications Facilities Program (PTFP) – a cut of another $21 million. PTFP, which 
has supported public broadcasting for 40 years, plays an indispensable role in pro-
viding matching money for infrastructure, which in turn delivers innovative new 
programs and services. In the last five year PTFP has granted Idaho Public Televi-
sion more than 2.1 million in our federally mandated digital conversion…thereby 
reducing the financial obligation for the State of Idaho. 

Idahoptv.org 

General Manager’s Report 

Inside this issue: 
 
• Quotes 
 
• The Buzz 
 
• POV: The Fire Next Time 

and Dialogue Follow-Up 
 
• OUTDOOR IDAHO Joined 

Buckskin Brigade 
 
• IdahoPTV Staff Updates and 

Transitions 
 
• DIALOGUE Examines the 

Future of The Idaho National 
Laboratory 

 
• DIALOGUE Talked With 

Idaho Statesman Reporters 
About Visit to Iraq 

 
• DIALOGUE Discussed 

Treatments for Childhood 
Traumas 

 
• Upcoming Program,  

OUTDOOR IDAHO:  
SILVER VALLEY 

 
• Reading Rainbow Young 

Writers Contest Winners 
Announced For Idaho 

 
• May 16, 2005 Current  

Magazine Article 

“We are so glad that you had this contest this year.  The award ceremony was really 
fun for my daughter.  She is very proud of her accomplishment.” 
 
“I had all of the children in my class write a story for your contest.  Each one was ex-
cited to enter, even if they didn’t win.  It was a learning experience for all of 
them.  Thank you for giving children the opportunity to enter a national contest.” 
 
“I hope that you will have this contest again next year.  Our son had such a fun time 
writing his story this year and he hopes he can enter again.” 
 

Quotes from parents and teacher regarding the Reading 
Rainbow Young Writers and Illustrators contest. 

QUOTES  

           June 2005 



As of this writing (Monday, June 13, 2005), the appropriations bill is expected to be voted on, on the floor of the U.S. 
House, as early as Wednesday, June 22. It is expected that an amendment will be proposed to restore public broad-
casting funding to its current level. 
 
-On Tuesday, May 10, several key members of my administrative staff met with representatives from Idaho State 
University including Dr. Richard Bowen regarding ISU’s intent to move IdahoPTV’s KISU studio/administrative 
spaces from the College of Education building to a renovated space in the Liberal Arts Building. Our Pocatello stu-
dios and administrative offices would then be located next to the ISU School of Communications. This move is in con-
junction with the building of the Rendezvous Center.  
 
The outcome of the meeting was that ISU officials were anticipating that the move would occur in the early fall of 
2007. IdahoPTV will be proposing funding Phase 2 (of 3) of our studio replacement initiative to the upcoming legisla-
ture that includes new studio equipment that will be jointly used with the School of Communication, but maintained 
by IdahoPTV.  
 
Half of the funds for Phase 1 (of 3) was appropriated last session for the Boise location by the Idaho Legislature. 
Matching funds from federal sources have been applied for and we will learn of our success in September. 
 
-On June 2 the combined boards of the Friends and Foundation of Idaho Public Television sent the following letter to 
the Board of Directors of the Corporation for Public Broadcasting: 
 
Dear Mr. Chairman, Mr. Vice Chairman, and Members of the Board: 
 
We are writing to express our concern regarding the recent events at the Corporation that have been widely reported 
in the media. In our opinion, what has transpired at CPB will lessen the high regard our public has for public televi-
sion, by jeopardizing the perception – and reality – that it is free from partisan political influence.  
 
For three decades, the Friends and Foundation of Idaho Public Television have supported Idaho Public Television 
(IdahoPTV). It provides a unique rural public service to the people of Idaho and six surrounding states. This year, 
our membership of nearly 23,000 individuals, companies, and foundations have contributed in excess of $3.8 million 
– more than 60% of the statewide network’s operating budget.   
 
As a result, we take our responsibility as the primary financial stakeholder of IdahoPTV very seriously. Public trust 
in the editorial and fiduciary integrity of our public television system is crucial.  
 
We know you view your responsibilities the same way.  
 
We believe these recent actions could damage the credibility we have worked hard to foster with our members, our 
public and private contributors, and the citizens we serve.  
 
That credibility, we believe, is “the currency of our programming,” to quote the Principles of Editorial Integrity in 
Public Broadcasting, which the Corporation for Public Broadcasting not only helped to develop and fund, but also 
adopted.  
 
IdahoPTV actively participated in the drafting of these Principles nearly twenty years ago and was among the first 
licensees to adopt them. In fact, the Idaho State Board of Education, IdahoPTV’s governing board, adopted them in 
1987 and then re-affirmed them in 2002. IdahoPTV and the Idaho State Board of Education have put them into prac-
tice in our policies and procedures; our Boards are re-affirming our commitment to them with this letter. We do so 
because we believe that the public must have complete “confidence that our programming is free of undue or im-
proper influence,” a phrase from the Principles that is as important today as it was when it was written. 
 
It is safe to say that Idaho is among our country’s most conservative states, with 80% of the Idaho Legislature from 
the Republican Party. According to A.C. Nielsen, IdahoPTV regularly has among the highest per capita viewing in 
the United States. In addition, our per capita private contributions are among the highest of any public television 
station in the country. If the public is unhappy with the services public broadcasting and IdahoPTV provides, as 
Chairman Tomlinson implied, they would not be viewing so heavily or voluntarily contributing so substantially – 
especially in Idaho.   
  

PAGE 2 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



To more directly assess viewers’ perceptions of trust in public broadcasting, open hearings were held a few years ago 
by the Idaho State Board of Education in seven sites around Idaho.  These public hearings attracted more than 1,000 
participants who testified in person, called, or submitted written comments. The overwhelming response was that 
IdahoPTV’s programming is fair, balanced and presents a wide range of viewpoints; in short it does a great job and 
has a great product.  Fewer than a dozen people had anything negative to say about the service.     
 
From these hearings, as well as our ratings and voluntary donations, it is clear that people in Idaho enjoy, support, 
and trust their public television service and do not want it to be influenced by the politics of the day. 
 
As one IdahoPTV Board member said in response to the recent actions of CPB, “It isn’t broken, so why are they try-
ing to fix it?” 
 
We, the members of the Friends and Foundation Boards of Idaho Public Television, strongly encourage the Board of 
the Corporation for Public Broadcasting to re-affirm the Statement of Editorial Integrity. 
 
In addition, we expect the CPB Board to engage in a transparent, fair and considered process for the selection of a 
new President/Chief Executive Officer. We look forward to a widely advertised position announcement that will at-
tract a large and qualified applicant pool. That is how our organization, IdahoPTV, and our state conduct business. 
We fully expect the Board of CPB to do the same. 
 
As Idaho’s stewards of this important public service, we believe that anything less than complete confidence in the 
integrity of our programming will weaken the base on which our public support is built.  
 
It is clear that our Boards share a commitment to the growth of our service. It is because of this commitment that we 
ask you to honor the values of the Corporation by reaffirming the Principles of Editorial Integrity in Public Broad-
casting. In addition, we expect you to search the nation for, and appoint as your next President/Chief Executive Offi-
cer a qualified leader who will, in perception and in fact, maintain the independence and integrity of public broad-
casting.   
 
Thank you.   
 
Sincerely,  
 
Friends of Idaho Public Television: KAID/KIPT Board of Directors 
 
Anna Marie Boles   Jerry Evans   Barbara Roberts 
John Crim    Bev Harad   Bob Stanton 
Stephanie Crumrine   Garnette Monnie  Gayle Wilde 
Byron Defenbach   Elisabeth Ratcliff  Cindy Williams 
Tom Dixon    Lucinda Reinke 
 
Friends of Idaho Public Television: KISU Board of Directors 
 
DeVaun Anderson   Gail Lindquist   Sally Symons 
Lynn Davis    Mary Roundy   Michelle Winder 
Ellie Hampton    Bob Schreiber 
Doris Hayden    Chris Stone 
 
Friends of Idaho Public Television: KUID/KCDT Board of Directors 
 
Pat Costello    Judy Meyer   Erna Rhinehart 
Joy Fisher    Charles Mosier   Ann Smart 
 
Idaho Public Television Foundation Board of Directors 
 
Marilyn Beck    Alan Head   Marilyn Shuler 
Pat Costello    Royanne Minskoff  Bob Sonnichsen 
Joy Fisher, KUID Rep.   Barbara Roberts, KAID Rep. Nancy Vannorsdel 
June Fitzgerald    Bob Schreiber, KISU Rep. 

PAGE 3 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



POV: THE FIRE NEXT TIME AND DIALOGUE FOLLOW-UP 

-POV airs Thursday, July 14 at 7pm MT/PT 
-Dialogue airs Thursday, July 14 at 8pm MT/PT 
-Dialogue repeats Sunday, July 17 at 5pm/4pm MT/PT  
 
POV “The Fire Next Time” - The people of the Flathead Valley in Montana were stunned when a domestic terror 
cell’s plot to kill local leaders was uncovered. 
 
Ex-cop Brenda Kitterman and environmentalist Mike Raiman wanted to do something to address the local tensions, 
but the community was torn. Many residents were losing their jobs in timber and mining, and blamed environmen-
talists. Adding fuel to the fire was a radio talk show host who declared environmentalists “an enemy...to be annihi-
lated.” Over a stormy two-year period, this program follows a deeply divided group of Montana citizens caught in a 
web of conflicts intensified by rapid growth and the power of talk radio. 
 
Idaho Public Television has been commissioned by PBS’s POV series to produce a Dialogue follow-up to this pro-
gram.  “Dialogue: The Fire Next Time” will pick up where the POV documentary on Montana’s Flathead Valley “eco-
wars” left off. Host Marcia Franklin talks with experts who have worked with communities struggling with the same 
issues that were portrayed in the program. They will talk about how to get past the shouting and work on concilia-
tion and collaboration. Guests include Martin Goebel, the president of Sustainable Northwest, a group that works 
with communities to develop healthy economies and ecosystems.   
 
In addition to its airing on Idaho Public Television, Dialogue: The Fire Next Time will also air regionally on PBS sta-
tions in Utah, Montana, Wyoming, Colorado and New Mexico.  

OUTDOOR IDAHO JOINED BUCKSKIN BRIGADE 

-Aired Thursday, May 19 at 8:00/7:00 p.m. MT/PT  
-Repeated Sunday, May 22 at 7:00 p.m. MT/PT 
 
This OUTDOOR IDAHO episode traveled with people who have immersed themselves in the life and times of Idaho’s 
early days — the years bracketed by the Lewis and Clark Expedition and the Oregon Trail wagon trains. 
 
Often buckskin-clad, they are enthusiasts who want to live their history. They shoot black powder rifles. They travel 
by canoe, on foot in wagons. They live out of tents and teepees, and practice skills of an earlier day. 
 
“The spirit that defines the West is alive and flourishing in Idaho,” Producer John Crancer says. “It’s found around 
campfires of today’s rendezvous gatherings, in a canoe on a pristine lake and among people retracing a historic jour-
ney and aboard a wagon during a commemorative crossing.” 
 
OUTDOOR IDAHO cameras trace the action-packed history-centered gatherings from the southeastern corner of the 
state into Idaho’s Panhandle. 
 
During rendezvous weekends, participants set up teepees, barter, trade and test their marksmanship with black 
powder rifles, cannon and tomahawks. 
 
“It’s a great time for people to get together and let their hair down a little bit,” says Gordon Perry of the Portneuf 
Muzzleloaders. 
 
Craig Kirkland, also of the Muzzleloaders, says he does not think of the modern rendezvous as a historical re-
enactment. “We’re really continuing what the mountain men started and getting together,” Kirkland says. 

PAGE 4 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



IDAHOPTV STAFF UPDATES AND TRANSITIONS 

Pat Hunter, who has worked part-time for over 9 years in our Pocatello office has accepted a full-time position at 
Idaho State University’s Office of Research. 
 
Welcome to our summer interns: 
-Kori Unger is updating web content for our Development department. 
 
-Jo Schroeder is working on a web project for our Production department. 
 
-Seth Ogilvie is field shooting and editing various programs. 
 
-Mason Seale is working on our live Dialogue productions. 
 
-Erin Cady is writing, copy editing, and doing research for our Communications department. 

But others do re-enact history — for themselves and others. Mark Weadick, known as Empty Horn, and a group of 
history buffs travel by canoe and trap beaver in the classic manner at Priest Lake during late fall. The Bitterroot 
Corps members, who trace the footsteps of Meriwether Lewis and William Clark in Idaho, also perform for schools 
and special events. Descendants of Oregon Trail pioneers and others take part in the annual wagon crossing at Three 
Island State Park on the Snake River.    
 
OUTDOOR IDAHO, an IdahoPTV weekly series, is in its 22nd year of chronicling people, places, activities and issues 
in the outdoors throughout the state. 

DIALOGUE EXAMINES THE FUTURE OF THE IDAHO NATIONAL 
LABORATORY 

DIALOGUE TALKED WITH IDAHO STATESMAN REPORTERS ABOUT 
VISIT TO IRAQ 
-Aired Thursday, June 2, at 8:30/7:30 pm MT/PT  
-Repeated Sunday, June 5, at 5:30/4:30 MT/PT 
 
On this episode of DIALOGUE, two journalists talked with host Marcia Franklin about their month-long trip to Iraq. 
Roger Phillips, outdoor reporter for the Idaho Statesman, and Kim Hughes, the Statesman’s photo editor, shared 
their experiences and photos. 
 
Hughes and Phillips spent a month with the Alpha and Bravo Companies of the 116th Brigade Combat Team of the 
Army National Guard. About 1,700 Idahoans are serving in Iraq with the 116th, stationed in northern Iraq. During 
their visit, the two filed numerous stories and took over 7,000 photos. 
 
During the live call-in show on Thursday, June 2, at 8:30/7:30 p.m. MT/PT, Franklin, Hughes and Phillips took calls 
from viewers.  

-Airs Thursday, June 16, at 8:30/7:30 pm MT/PT 
-Repeats Sunday, June 19, at 5:30/4:30 MT/PT 
 
On this episode of DIALOGUE, we look at the future of The Idaho National Laboratory. Host Joan Cartan-Hansen 
interviews new laboratory Director and Battelle Energy Alliance President John Grossenbacher. 
 
Grossenbacher has served as Battelle’s senior vice president for Nuclear Science and Technology, (where his job fo-
cused) on delivering complex science and technology projects to build joint nuclear science and technology programs 
among Battelle-managed laboratories and with collaborating organizations. Prior to joining Battelle, Grossenbacher 
worked with the U.S. Navy, reaching the rank of Vice Admiral and Commander of Naval Submarine Forces. 

PAGE 5 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



It was once the richest region of Idaho, with a workforce making more money than any other part of the state. But 
then the mines closed in 1981, and a 21 square mile region of Silver Valley became the nation’s largest Superfund 
site. The residents of Kellogg, the epicenter of the Superfund site, spent years coming up with workable solutions to 
the problems of lead and zinc contamination. Now, it seems, they are poised for an economic boom, just as the rest of 
the Coeur d’Alene basin is grappling with an expanded Superfund designation. We look at the history of this colorful 
northern Idaho valley, its present and its future. 
 
This program is scheduled to air on October 20, 2005. 

UPCOMING PROGRAM, OUTDOOR IDAHO: SILVER VALLEY 

PAGE 6 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 

-Aired Thursday, May 19, at 8:30/7:30 pm MT/PT  
-Repeated Sunday, May 22, at 5:30/4:30 MT/PT 
 
DIALOGUE host Joan Cartan-Hansen discussed new treatments for childhood traumas with Dave Ziegler, psycholo-
gist and author of “Traumatic Experience and the Brain.”  
 
Childhood traumas and abuse have been shown to actually reshape a child’s brain, but new psychological treatments 
are leading the way to healing. Ziegler is the executive director of a unique treatment center that focuses on helping 
traumatized and so-called “impossible” children. In his book, Ziegler investigates the effects trauma has on develop-
ing brains and explores new treatments to help these victims heal. 

READING RAINBOW YOUNG WRITERS CONTEST WINNERS 
ANNOUNCED FOR IDAHO 
Statewide, 557 students in grades K-3 submitted entries to IdahoPTV’s Eleventh Annual Young Writers and Illustra-
tors contest. Entries were judged on originality, creative expression, storytelling and integration of text and pictures.  
First, second and third place regional winners were selected in grades K-3 from each of the Idaho Public Television 
stations.  The regional first place entries have been submitted to the national contest for judging.  Winners at the 
national level are to be announced later this summer.  Winning entries from Idaho include:   
 
Kindergarten 
        First Place: Geonna Travis, Lewiston; Robin Cochrane, McCall; Daden Jorgensen, Blackfoot 
        Second Place: Noah Corbin, Coeur d’Alene; Tyler Colgrove, Boise; A.J. Larranaga, Hamer 
        Third Place: Jill Alexander, Bonners Ferry; Sara Baldazo, Eagle; Sierra Ranstrom, Pingree 
 
First Grade 
        First Place: Rebecca Krause, Clarkston WA; Jacob Olson,  Eagle; Amaya Fehringer, American Falls  
        Second Place: Tianna Leitch, Nezperce; Bryce Turner, Nampa; Rylee MacKay, Salmon 
        Third Plade: Samantha Profitt, Nezperce; Michael Skyer, Nampa; Bradlee Rothwell, Iona 
 
Second Grade 
        First Place: Madeline Baker, Post Falls; Jeremy Walker, Eagle; Sydney Yoder, Idaho Falls 
        Second Place: Jamie Britton, Kendrick; Elise Snyder, Meridian; Tyson Baker, Ammon 
        Third Place: Liam Murphy, Clark Fork; Audrey Christensen, Nampa; C.J. Butikofer, Chubbuck  
 
Third Grade 
        First Place: Amanda Johnston, Post Falls; Robert Dubon, Boise; Emily Magleby, Rexburg 
        Second Place: Louis Pennings, Hayden Lake; Brandon Oram, Emmett; Kortney Chandler, Downey  
        Third Plade: Lyndsie Kiebert, Hope; Ben Baldazo, Eagle; Abby McGarry, Idaho Falls 
 
Winning entries from Idaho can be viewed online at idahoptv.org/kids/ 

DIALOGUE DISCUSSED TREATMENTS FOR CHILDHOOD TRAUMAS 



MAY 16, 2005 CURRENT MAGAZINE ARTICLE 

Stay tuned for balance debates  
Tomlinson thought he’d start quietly . . . 
 
Originally published in Current, May 16, 2005 
By Karen Everhart and Jeremy Egner 
 
After a week as target of dark accusations and suspicions, Ken Tomlinson was weary. “We’ve all said what we had to 
say,” the CPB Board chairman told Current. “Let’s all declare victory and move on.” 
 
That may make sense to many public broadcasters, but Tomlinson’s critics aren’t likely to give the issue a rest. 
 
CPB’s independent inspector general, Kenneth Konz, said he will investigate charges by two key House Democrats 
that Tomlinson violated the Public Broadcasting Act by commissioning a political content review of Now with Bill 
Moyers and recruiting a White House staff member to write guidelines for CPB’s new ombudsmen.  
 
In St. Louis last weekend, CPB was a major topic among media reform activists at the National Conference for Media 
Reform, organized by Free Press, a citizen group founded by media historian Robert McChesney. Free Press, Common 
Cause, Consumers Union and the Consumer Federation of America had already announced they will lead a campaign 
for grassroots reform of PBS to create a system “that deserves public support.” 
 
If the controversy flags, it’s sure to revive next year if Tomlinson seeks reappointment to the board, which requires 
Senate confirmation. His term expires in fall 2006. 
 
The danger to public broadcasting is that the partisan struggle will continue, poisoning CPB’s reputation and 
perhaps public TV’s. 
 
CPB’s drive for political balance on the air could lead to a public or private showdown with PBS over editorial 
standards. The corporation’s annual production aid to PBS, worth $26.5 million next year, will depend on its approval 
of the PBS standards on balance and other journalistic issues, now being review by a panel of outside journalists. 
 
Further conflict could be expected if CPB hires Tomlinson’s reported candidate for president, Patricia Harrison, a 
former co-chair of the Republican National Committee who is now an assistant secretary of state. 
 
Republican complaints about liberal bias in public broadcasting programs extend back to the Nixon administration, 
and some observers saw similarities between the very first conflict over pubcasting’s editorial independence and the 
latest one. Republicans “are now trying to use more sophisticated vehicles to make sure the CPB satisfies the agenda 
of the administration,” said Ted Frank, a communications attorney who has worked with public TV. “It’s not 
supposed to do that.” 
 
“It’s been cyclical, this kind of criticism of public television,” said David Fanning, Frontline executive producer. “It’s 
always focused on some particular program like Tongues Untied. The programs become iconic and get used as 
political footballs.”  
 
This time around, two programs are targets for partisan slams: Now with Bill Moyers, which Tomlinson found to be 
too liberal, and Journal Editorial Report, a half-hour roundtable with the Wall Street Journal’s editorial page 
pundits. Tomlinson reportedly pressured PBS to distribute the Journal Editorial Report, though multiple sources told 
Current he had no role recruiting Shell Oil as an underwriter to keep it going after CPB’s initial $4.5 million startup 
grant was spent.  
 
Tomlinson can declare victory because he has consistently drawn his objectives very narrowly: adding a conservative 
program to “balance” Moyers. 
 
The top Democrats on the House appropriations and commerce committees, Reps. David Obey (Wis.) and John 
Dingell (Mich.), say Tomlinson broke the law to do so. 
 

PAGE 7 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



“Recent news reports suggesting that the CPB is making personnel and funding decisions on the basis of political 
ideology are extremely troubling,” the congressmen said in their May 11 letter to the CPB inspector general. Konz told 
Current his office will investigate the various charges outlined in the letter and report back to CPB and Congress. 
 
The Democrats cited a May 2 New York Times report revealing Tomlinson’s efforts to document liberal bias in Now 
with Bill Moyers and add conservative programming to balance the show. The story also said he had a White House 
staffer, Mary Catherine Andrews, draft guidelines for CPB’s new ombudsmen before she had officially left the White 
House payroll and joined CPB’s. 
 
Conflict within the law 
 
Two charges in the letter point to potential violations of the Public Broadcasting Act, according to Gary Poon, a 
communications attorney and former in-house counsel for PBS who reviewed points in the letter on strictly legal 
terms for Current. 

 
Ordering up a content review of Now and using it to justify adding programs to provide political balance, as 

Tomlinson says he did, would be defensible. But using the study to exclude or disadvantage Now may violate 
the act. Tomlinson’s critics have not claimed he did the latter.  

 
Enlisting a White House staffer to do work for CPB has at least the appearance of a conflict of interest. Section 

398 of the act explicitly prohibits federal employees from exercising “direction, supervision or control over 
public telecommunications” or its program content.  

 
“If Andrews had a direct line to President Bush and she starts writing standards for CPB, the White House could be 
doing indirectly what they couldn’t be doing directly through CPB,” Poon says. “Congress has every right to look into 
that 
 
It’s unclear, Poon said, whether the act would also apply to actions of Tomlinson, who could be found to be a federal 
official in his separate appointment as chairman of the U.S. Broadcasting Board of Governors, the panel that governs 
Voice of America and other overseas broadcast agencies. 
 
The congressional inquiry itself carries political risks, Poon says. “Congress has to be careful so that they don’t get 
accused of meddling in content.” 
 
“It may not be politically correct to anger Congressman Dingell,” he says, “but that’s a big difference from violating 
the Public Broadcasting Act.”  
 
Obey, a frequent critic of pubcasting, denied conservative assumptions that he was simply defending Democrats. 
“What I want is to see that the law is adhered to,” he told Amy Goodman on Democracy Now! May 12, “and the law 
says the Corporation for Public Broadcasting is supposed to keep its cotton-picking nose out of programming and out 
of politics.” 
 
Although, the law does that, it also thrusts politics deep into CPB—a lingering contradiction in the Public 
Broadcasting Act—in that the White House appoints the CPB Board which is authorized to facilitate a system with 
“strict adherence to objectivity and balance in all programs or series of programs of a controversial nature”. 
 
Several fights at once 
 
Dire announcements of a “right-wing coup” taking over public TV have exaggerated the real threat to its 
independence, some insiders say. 
 
“The daily press has portrayed stations as helpless victims of a right-wing conspiracy,” said pubTV’s top lobbyist, 
APTS President John Lawson. “We’re not helpless and we’re not victims.” 
 
CPB contributes just 15 percent of public broadcasting’s revenue, and the corporation has little control over most of 
those funds, which are dispensed as automatic grants go to stations meeting certain criteria. Furthermore, local 
stations, not CPB or PBS, make the broadcast decisions. 

PAGE 8 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



But the unseemly fuss has shaken some longtime supporters of pubcasting. The Christian Science Monitor echoed 
other activists and scribes when it suggested in its May 12 editorial that public TV would be better off without federal 
aid. “Wouldn’t it be better if government simply weren’t involved? ... Surely, those journalists and producers who 
work for PBS would appreciate having the independence to criticize the government when needed, without fear of 
political retribution,” the newspaper said. 
 
Throwing up your hands in this way is “sort of a pathetic response” to the controversy, Lawson said. “It’s way too 
early to conclude that we can’t receive funding and maintain editorial independence at the same time.” 
 
Even without new doubts about federal money, pubcasting was already slated to share the federal government’s 
budget pains this year. The House subcommittee that handles appropriations for CPB and related items, as well as 
massive education and welfare agencies, will have $2 billion to $4 billion less to work with this year than last, 
according to APTS. 
 
With liberals now suspicious of right-wing meddling in PTV operations, system lobbyists are currently “catching it 
from both sides” on the Hill, Lawson says. “This is a battle that we did not need.” 
 
The partisan struggle may also obscure and taint advocacy for new public TV services and funding mechanisms. PBS 
President Pat Mitchell has scheduled a talk on public TV’s future for May 24 at the National Press Club, and her 
blue-ribbon Digital Futures Initiative aims to have its report ready then. 
 
Some in the system worry that damage to public TV’s editorial integrity or reputation could severely undercut the 
case for those broad, long-term goals.  
 
At the very least, it’s a huge distraction from important issues, says James Morgese, president of Rocky Mountain 
PBS in Denver. 
 
“We have to reinvent how to deliver TV, we have problems with turnover of presidents at PBS and CPB, we have 
potential threats to funding,” he says. “We’re battling a lot of monsters all at once.” 
 
CPB’s controversy quotient began to rise last month with the surprise announcement April 5 that it would hire two 
ombudsmen to monitor public affairs programming on public TV and radio. Three days later, CPB announced it was 
not renewing a one-year contract for its president, Kathleen Cox. But a team of three New York Times reporters put 
Tomlinson and the agency on the front page with the May 2 report that the chairman was pressuring PBS. 
 
With an op-ed in the Washington Times May 10, Tomlinson tried to ease up on the reigns. His campaign to bring 
more conservatives into public broadcasting was intended to strengthen the case for increased funding to the field, he 
said. He didn’t want to create a public stir about the content analysis of Now. “In our effort to achieve political 
balance, I did not want to damage public broadcasting’s image with controversy,” Tomlinson wrote.  
 
Balance a concern since 2000 
 
Tomlinson joined the CPB Board in 2000—the law required President Clinton to appoint some non-Democrats. With 
his arrival, the board became more partisan and concerned with program balance, said Christy Carpenter, a 
Democrat who served on the board from 1998 to 2002. 
 
Moyers’ program, launched in January 2002, “was a favorite target and example used in the discussion,” Carpenter 
said. “The overarching idea was that there should be more conservative voices included in the programming.”  
 
Rita Jean Butterworth, a Republican board member from 1992 to 2004, said Now was a polarizing concern for the 
board but an appropriate one. Tomlinson and others talked about how to deal with problems in assuring objectivity 
and balance in programs, which is part of CPB’s charge, she said. 
 
“I don’t believe in interference and I don’t think that’s what Ken Tomlinson is trying to do, either,” Butterworth said. 
“He was trying to do his duty and he has his own personal feelings and of course those are going to come to the 
surface.”  
 
For conservatives, plenty of feelings came to the surface after Moyers’ November 2002 commentary skewering 
Republicans for seizing control of the lives of pregnant women and favoring the rich over the poor. 

PAGE 9 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



By spring 2003, PBS was quietly letting major producers know that it wanted proposals for programs that would add 
conservative balance to the schedule. 
 
In November, PBS announced a new Friday-night series with Tucker Carlson, a moderate Republican combatant 
from CNN’s Crossfire. 
 
The same month, CPB Board member Cheryl Halpern took a hard line on the balance issue at her Senate 
confirmation hearing, telling Sen. Trent Lott (R-Miss.) and the rest of Commerce Committee that there should be 
penalties when producers create imbalanced programs. 
 
“There has to be recognition that an objective, balanced code of journalistic ethics has got to prevail across the board, 
and there needs to be accountability,” she said. 
 
Tomlinson, who stepped up to board chairman in September 2003, soon initiated an outside investigation of Now 
without telling the rest of the board, according to the New York Times. Moyers’ lack of objectivity was a “widely 
accepted fact of life,” he commented in the Washington Times op-ed piece. He kept his investigation of Now private to 
avoid public controversy that would hurt pubcasting, he wrote. 
 
John Siceloff, executive producer of Now, disputes Tomlinson’s view of the program as liberal advocacy. “What we do 
is nonpartisan, investigative journalism,” he said. “We start with a set of what we call kitchen-table issues—things 
that folks sit around the kitchen table and try to figure out: job security, health care, retirement, education ... These 
are issues that conservatives and liberals alike understand.” 
 
According to Tomlinson’s op-ed, a friend’s phone call persuaded him to deal with the Moyers issue. The friend, head 
of a foundation that gave a major grant for his local public TV station’s digital conversion, said he’d stop contributing 
“until something was done about the network’s bias,” he wrote. 
 
After PBS chief Pat Mitchell responded to complaints by insisting that Now was politically balanced, Tomlinson said, 
he hired the consultant to analyze the program. 
 
“If I didn’t tell [the board about the investigation] it was strictly an oversight,” Tomlinson told Current. Other CPB 
Board members declined to comment or did not return calls. 
 
“By the time I had irrefutable documentation of the program’s bias,” Tomlinson wrote, “cooler heads among PBS 
leaders prevailed, Miss Mitchell herself had been forced to add political balance to the PBS lineup, and I was 
satisfied the system was moving (if ever so slowly) toward recognizing its political image problem.”  
 
Exit Coonrod, enter Cox 
 
By 2003, the CPB Board recognized that it would lose President Bob Coonrod, who had been trying to leave the 
frustrating job for several years. 
 
Harrison, the former G.O.P. chairwoman, was offered the job, according to sources, but opted to remain at the State 
Department out of loyalty to then-Secretary of State Colin Powell. Harrison did not respond to requests for comment. 
 
The CPB presidency went to Kathleen Cox instead in January 2004. Coonrod’s No. 2 was a Republican, judging from 
her family’s political donations, but she was also a career attorney with seven years’ experience at CPB and had 
backing from Coonrod. 
 
Harrison has a different background. Co-founder of the E. Bruce Harrison Co., an environmental communications 
firm, she held several Commerce Department posts under the first President Bush before chairing the RNC from 
1997 to 2001. She later became acting undersecretary of state for public diplomacy under the second President Bush 
and then head of the State Department’s bureau of educational and cultural affairs. 
 
Would it be a good idea to appoint a party operative as head of CPB? Tomlinson replies that Harrison’s “reputation at 
State was not one of a partisan.” But he declines to comment about Harrison as CPB’s next president. 
 
CPB has hired executive firm Spencer Stuart to conduct the search and the board expects to reach a decision during 
its June meeting, according to Tomlinson. 

PAGE 10 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



“The question will be,” NPR Executive Vice President Ken Stern said May 6 on KCRW’s To the Point, “will they re-
place a respected nonpartisan broadcaster with someone with similar credentials?” 
 
“The most important thing is that we conduct an open search,” said board member Beth Courtney, president of Lou-
isiana Public Broadcasting. “It doesn’t behoove us to be perceived as political.” 
 
Cox officially took over for Coonrod in July 2004, shortly before Senate hearings on the reauthorization of CPB. The 
panel largely glossed over the programming balance issue, but there were fireworks behind the scenes. 
 
By the Times’ account, Tomlinson worked with Bush strategist Karl Rove to kill an APTS proposal to add more sta-
tion reps on the CPB Board. The statute now calls for one member representing public TV stations and one represent-
ing public radio.  
 
Tomlinson did lobby against the proposal but neither he nor APTS agrees with the Times report. 
 
Tomlinson says two pubcasting leaders had claimed erroneously that Rove was supporting the proposal, not opposing 
it. 
 
“I asked Karl Rove, ‘Are you all going to be supporting this?’ And he said no. End of involvement,” Tomlinson told On 
the Media. 
 
Lawson remembers it differently. It was Tomlinson who’d hoped to enlist high-level backing, Lawson told Current. 
“Ken said he was going to get the White House involved to stop the amendment, but we were told by White House 
officials that the issue didn’t rise to the level of presidential attention.” Lawson said the reauthorization bill would 
have contained a compromise amendment.  
 
In any case, the bill itself died in the Senate. 
 
Early this year, negotiations between PBS and CPB over a contract that provides $22.5 million annually for PBS’s 
National Program Service were a source of worry about political meddling by CPB. 
 
An internal PBS memo, leaked to reporters, indicated that PBS officials resisted CPB’s demands to accept new edito-
rial standards language. 
 
The memo was written in January by PBS Deputy General Counsel Paul Greco, who briefed chief executives of public 
TV’s top three producing stations about negotiations over PBS editorial standards in the National Program Service 
contract. 
 
The contract supplements PBS investments in signature programs such as American Experience, the NewsHour and 
Zoom. 
 
In revisiting the contract for a new two-year term, CPB’s negotiators wanted PBS to agree that its programs would 
adhere to language on balance and objectivity drawn from the Public Broadcasting Act, according to the memo. Greco 
described CPB’s stance as a threat to PBS’s editorial independence that would open the door for “government en-
croachment on and supervision of program content potentially in violation of the First Amendment.” 
 
“We have done everything that I can think of to reassure those across the river that that’s not what’s going on here,” 
said Steven Altman, v.p. of business affairs at CPB, referring to colleagues who work at PBS’s headquarters in North-
ern Virginia.  
 
With the contract now renegotiated and signed, both PBS and CPB officials say the terms of the new agreement are 
workable, and they downplay the possibility for future conflicts.  
 
The contract does include provisions that give CPB new leverage. It sets next month as a deadline for PBS to revise 
and update its editorial standards, and it makes CPB’s 2006 funding for the NPS contingent on the corporation’s ac-
ceptance of the standards.  
 
PBS convened an Editorial Standards Review Committee in February to review the guidelines. The panel, composed 
primarily of veteran journalists who have graduated to academia and think tanks, agreed early on that guidelines  

PAGE 11 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org 



approved in 1987 were generally sound but needed updating to deal with issues related to web publishing and the 
multiplatform nature of PBS content. The committee appears to be on track to finish the rewrite on time.  
 
The NPS contract specifies that the revised guidelines will ensure that PBS programs deemed controversial will meet 
“appropriate standards of objectivity and balance and . . . contain adequate provisions for oversight and enforcement 
by PBS.”  
 
Despite CPB’s push for stronger balance requirements, the language is still not very specific, said PBS spokeswoman 
Lea Sloan. The contract doesn’t define “controversial” or “appropriate standards.” 
 
“The way PBS looks at it is that we are determining our editorial standards and we expect that CPB will acknowl-
edge the expertise that’s gone into them and be fine with that,” she said. 
 
“We have had such productive conversations with PBS, I would be astonished if this doesn’t fly on first draft,” Altman 
said.  
 
Another new provision in which PBS agrees that “the investment of CPB funds in programs of a controversial nature 
pursuant to this agreement will meet the statutory objectivity and balance goal,” also allows some wiggle room in its 
use of the word “goal,” according to Sloan. “It still is not a fixed point,” she said.  
 
In other provisions, the contract includes a supplemental $4 million grant for needs identified in CPB’s 2003-04 
primetime research project, and a requirement that PBS convene a working group to deal with rights issues related 
to video-on-demand.  
 
White House staffer role murky 
 
Early this year Cox hired Mary Catherine Andrews, a former White House staffer who features in a “gotcha” moment 
of uncertain significance in the Times’ story. 
 
“While she was still on the White House staff,” the newspaper reported, “she helped draft guidelines governing the 
work of two ombudsmen whom the corporation recently appointed to review the content of public radio and television 
broadcasts.” 
 
Andrews told the Times that she worked on the CPB project in her free time as she finished her White House job. 
 
A former foreign policy aide and consultant, Andrews joined the Bush administration in 2001 as an official in the Na-
tional Security Council. In 2004, she was named director of the Office of Global Communications. Her White House 
bio also listed her as a special assistant to the President. 
 
The OGC was essentially dissolved in March, not long before the April release of a Government Accountability Office 
report that found that it had been largely ineffective. 
 
Andrews knew Tomlinson and he thought highly enough of Andrews to praise her in a June 2003 House subcommit-
tee hearing, where he spoke in his role as chair of the Broadcasting Board of Governors. 
 
Though she spoke with Tomlinson about coming to CPB, Andrews emphasized that it was Cox who hired her. She 
said she reviewed some of CPB’s ombudsman materials—a press release, a charter and a Code of Ethics—”at home” 
while she was finishing her stint at the White House. 
 
Asked if anyone at the White House helped her shape the new ombudsman offices, Andrews replied, “Good God, no. 
Absolutely not.” 
 
In March, Cox was also hiring Ken Ferree, departing chief of the FCC’s Media Bureau, to take her old job as chief 
operating officer.  
 
Within two weeks, Cox was out of a job herself and Ferree was acting president. 
 
Ombudsmen will get once-over 
 

PAGE 12 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org  



CPB’s dual ombudsmen, also introduced in April, will get an outside review of their positions next week. One of them, 
Ken Bode, put the issue before the international Organization of News Ombudsmen when he applied for membership 
recently, said Jeffrey Dvorkin, chairman of the group and ombudsman at NPR. The organization meets May 22-25 in 
London. 
 
“Everyone has a pretty open mind on this,” said Dvorkin. “The issue for us is whether CPB is an appropriate organi-
zation to belong to an organization of news ombudsmen, since they are usually newsgathering organizations who are 
responsible to listeners, viewers and readers.” ONO has asked CPB to describe the roles of its ombudsmen, he said. 
 
Bode and fellow ombudsman William Schulz are supposed to craft their own guidelines regarding how they will re-
view news stories, decide which to review and split their responsibilities, CPB officials said. Their sole reports, April 
26 missives on NPR Iraq stories, offered little insight into their motivation or investigative process. 
 
Many in the system are reluctant to vent publicly their concerns about CPB from political pressure, but Tomlinson 
and company have their share of detractors. 
 
One of the most vocal is retiring Kansas City PTV President Bill Reed, who e-mailed the chairman a criticism of his 
“sad, ridiculous witch hunt at a time when we should be standing together to make sure public broadcasting is funded 
adequately.” 
 
“You and those board members who support you should be sacked,” he wrote. 
 
CPB concerns about liberal bias are of a piece with past right-wing attacks from Nixon onward, he told Current. “If 
we don’t call these people out when they pull this stuff, it will continue to happen.” 
 
Fanning of Frontline said the flap is “doing damage to public broadcasting as a whole because it’s creating a divisive-
ness about who we are.”  
 
Public TV can’t be seen to bend to political whims, he says. “We need to be very clear around this—that public televi-
sion has always had an independent voice. We have enormous trust from the audience.” 
 
“Our job as journalists is to ask tough questions of people in power and to be fair in those questions and fair in our 
reporting,” Fanning said. “We will continue to do that.” 
 
‘Tempest in a teacup’ 
 
However, some see the ongoing controversy as more of a Beltway bitchfest than a crisis with real-world consequences. 
Wrangling over CPB is a cyclical part of the “overheated political process of Washington and the politics of screaming 
and labeling everything,” said David Brugger, former APTS president. “It uses a lot of energy that in the long run 
could be put to ways to make public broadcasting better.”  
 
Local stations—not the CPB Board—decide what programs to air or not air, Brugger said. “The great celebration of 
the system is that everything is a check and balance, and the American public ends up deciding what public broad-
casting is going to do.”  
 
Even Siceloff of Now, the PBS program that riled Tomlinson, isn’t calling his fans to the battlements. “This tempest 
in a teacup about what’s going on at CPB and PBS is a signal first of all that people care about this, which means a 
lot to me,” he said. What’s important is to make sure public television is funded to ensure that we get quality pro-
gramming.” 
 
“The problems with public television go far beyond whatever political threats exist,” says former Lawrence Grossman, 
a former PBS president now advocating a federal endowment for public-interest media. PBS’s difficulties in creating 
unique programs that distinguish it in today’s media environment suggest “far deeper and broader problems.”  
 
In public radio, meanwhile, a resolution presented at NPR’s annual membership meeting May 3 in Washington urged 
CPB to “do nothing to diminish the firewall” protecting its program independence and to defer to broadcast profes-
sionals’ decisions about pubradio priorities. 
 
Presented by Tim Emmons, g.m. of Northern Public Radio in DeKalb, Ill., the resolution directed CPB to stay out of 
programming decisions and questioned the role of the agency’s new ombudsmen.  

PAGE 13 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org  



“There is a fundamental disconnect between the traditional role of ombudsmen and a funding agency,” Emmons told 
Current, adding, “The strong implication is that funding priorities can change if [CPB doesn’t] agree with the point of 
view of the piece of work, and that makes me uncomfortable.” 
 
The week before the membership meeting, NPR staffers asked Emmons to present the resolution. Mike Riksen, v.p. 
of government relations, provided a draft that asked why CPB needed ombudsmen if the network already employs 
one. Emmons struck that from the resolution and instead played up potential harm to stations’ independence, which 
he called his main concern. 
 
Lacking a quorum, Tim Eby, chairman of the NPR Board, held a straw vote on the resolution, which received many 
“ayes” and no objections. Eby read the resolution again at a meeting of the NPR Board May 6. 
 
Pack assures producers 
 
Across the continent during the same week, CPB avoided potential bitter conflict with independent producers and 
foreign broadcasters at the Input 2005 international public TV screening in San Francisco. 
 
Michael Pack, a low-key former indie who specialized in conservative themes before joining CPB as senior v.p. for 
television programming two years ago, reassured a luncheon crowd: “I personally have felt no pressure from the 
board or from senior management on the content of television programming, and I give my assurance that it will not 
happen in the future.” 
 
Pack said he’s not trying to suppress controversy. “I personally, as a filmmaker, feel public television has lost its con-
troversial edge,” he said.  
 
CPB’s biggest program initiative—the America at a Crossroads package of 20 hours of programming planned to air 
next year on the fifth anniversary of 9/11—will highlight conflicting views on civil liberties, perceptions of Islam and 
America and other issues, he said. While CPB will expect producers to be fair in their journalism he said, it will be 
vitally important to present a wide range of views.  
 
Reported with assistance from Mike Janssen and Steve Behrens 
 
Web page posted May 16, 2005 
Copyright 2005 by Current Publishing Committee  
 

 

 

PAGE 14 GENERAL MANAGER’S  REPORT Idahoptv .org  


